pondělí 3. prosince 2007

Seam & Hibernate Validator

Když jsem přemýšlel nad tím jak validovat (kontrolovat) data od uzivatele, napadlo mě spoustu možností jak to řešit. Jeden je ovšem velice sexy, který stojí za to zmínit.

Mám klasickou webovou aplikaci postavenou pomocí MVC (model-view-controller). Do modelu můžu nacpat entity, do kontroleru jednotlivé akce nad modelem a komunikace mezi view a business logikou. Do view klasické webové stránky.
Jelikož je Java striktně typový jazyk, nutí mě již na základě modelu definovat typ tak, aby odpovídal skutečnosti. Při vystavení modelu do persistentní vrstvy, ode mně navíc očekává popis jednotlivých atributů, podle kterého komunikuje s databází.

Ale zpět k view.
Začnu tvořit klasický formulář, který například obsahuje vlastnosti uživatele. Musím ošetřit, že login nesmí být prázdný, že musí splňovat podmínku, která říká, že použitelné znaky jsou pouze daného výčtu. Podobné vlastnosti budu kontrolovat například u hesla či jména a příjmení. Dané kritéria, které musí uživatel, při vyplňování formuláře, splnit, jsou identická s kritériemi, které musí splnit model (entita), aby byla schopna se persistovat (uložit) do databáze.
Abych se vyhnul duplicitní validaci, existuje možnost tyto věci propojit. Zde právě nastupuje Seam framework a Hibernate Validator. Nejlépe bude, pokud vše vysvětlím na malé ukázce:

Mám entitu uživatele, která může vypadat následovně:
@Entity
@Name("uzivatel")
public class Uzivatel implements Serializable {
@Id
@NotNull
@Length(min=5, max=30)
@Pattern("^\w*$", message="#{message.errorValidateLogin}")
private String login;
@NotNull
@Length(min=6)
private String heslo;
private String jmeno;
private String prijmeni;
// ... settry, gettry
}


Danými anotacemi jsem dal najevo, že model musí splnit tyto požadavky. Pokud se tak nestane, nepodaří se mi mi danou hodnotu uložit do databáze.

Tak a teď k view.
Mám v podstatě 2 možnosti, buď budu znovu psát pravidla pro validaci, nebo nechám vše na frameworku.







Při pokusu odeslání formuláře, dostanu hlášení, že jsem nesplnil daná kritéria. K tomu ale dojde ještě dříve, než se model dostane k persistentní vrstvě. To znamená, že validace se provádí hned při spuštění akce "registrace".
Jednotlivé hlášky, které posílá Hibernate Validator jsou přeložitelné, takže není problém si udělat vlastní definici, která mi jasně řekne: "Nene, máš chybu, chyby jsou... zde a zde...".

Je to jedna z vlastností Seamu, která mě pomalu nutí více používat Hibernate :)

Příjemných vlastností v Seam frameworku mohu nalézt více. Ve zkratce uvedu, pro mne, ty nejzásadnější:

  • Hot deploy - mohu provádět změny nad aplikací, bez nutnosti restartovat server či provádět redeploy aplikace

  • @In, @Out - Jednotlivé komponenty mohu zasazovat do logiky či je dále vystavovat; v ukázce je vidět, že uživatele jako komponentu přímo použiji v xhtml stránce, aniž bych musel používat nějaký controller nad modelem

  • @Scope - výčet životností komponent je mnohem bohatší, než je tomu v JSF

  • @Logger - přímá podpora logování pomocí log4j

  • pages.xml - pageflow, které umožňuje mnohem větší možnosti než je tomu u navigation-rules v JSF

  • No POST - díky Seamu, který umožňuje používat konverzaci, nemusí být view posílán přes POST

  • security - Seam obsahuje docela pěknou práci s rolemi, uživateli a vůbec s restrikcemi; navíc umožňuje ručně definovat práva a jejich chování


  • components.xml, exceptions.xml - konfigurovat se dá snad vše, ať už jsou to komponenty či zachytávání výjimek



Výčet by byl jistě mnohem bohatší. I když s daným frameworkem nemám tolik zkušenností, ihned jsem si ho oblíbil. Důvodem je možná i samotná referenční příručka, která mi odpoví téměř na všechny dotazy.

1 komentář:

  1. Pěkný článek. Snad jen jedna poznámka - co když validační pravidla budou složitější než pouhá triviální omezení regulárními výrazy apod. Např. pokud bude nutné ověřit jediněčnost uživatelského jména, validitu čísla kreditní karty...možností je milion. Pak přijde stejně na řadu ručně napsaná validace.

    OdpovědětVymazat

Když programátor založí a řídí firmu

Jako malý jsem chtěl být popelářem. Ani ne tak proto, že bych měl nějaký zvláštní vztah k odpadkům, ale hrozně se mi líbilo, jak...